Reiter

Електропостачання. Нюанси (прокладка, автомати, УЗО та ін)

43 повідомлення у цій темі

Вирішив створити окрему тему

 

Продублюю: 

Так як до електрокотла треба кидати нормальний кабель, то вирішив робити вже все як треба. Щитова з автоматами в гаражі то не зручно. Вирішив зробити щитову в підвалі. Для цього роблю ввід в іншому місці. Купив дріт АВВГнг 4 х 16. В лічильник заходить СІП 16, з лічильника також виходить СІП 16. Від нього мені треба кинути два кабелі - один в гараж, інший - в будинок. Обрав болтове з'єднання. На дроти накінечники і між собою болтами. Дешево й сердито. 

 

Від опори до лічильника на гаражі метрів 10. Звісно СІПом. Далі СІПом в гараж на щитову і далі через дах гаража воно йшло в будинок найкоротшим шляхом. Не дуже естетично, бо це біля входу в двір. В будинку кабель заходить в розпредкоробку і там вже йде розводка по фазам. І заходить він у вітальні. Але автомати в гаражі. Так собі по зручності. Розміщати щитову в вітальні не красиво і не практично, десь зовні на будинку теж не практично. Вирішив що найзручніше буде в підвалі, одразу біля сходів. Тим паче, що всеодно треба заводити в підвал гарним кабелем. Але щоб завести в підвал, то від лічильника до щита виходить 40 м. Сюди я взяв АВВГ 4х16. А потім же від щитка треба знов підключити освітлення і розетки будинку. Всередині протягнути не вийде, тому простіше всього знов вивести надвір і провести по фасаду до того місця де воно й було підключено. І тут виходить іще 30 м. Сюди взяв АВВГ 4х10, бо  там по факту не буде потужних споживачів. Це просто світло і побутові прилади невеликої потужності в розетки. Самі серйозні споживачі будуть в підвалі та на кухні. На кухню кину розетки для чогось серйозного окремим дротом з підвалу (близько) щоб не навантажувати основну проводку. 

 

Кабель ітиме під дахом гаража, потім на тросу до будинку покищо. Весною хочу провести під землею в трубі. Ну і далі по фасаду будинку.  

Дріт АВВГ нормально буде себе почувати під відкритим небом? Однозначної відповіді не знайшов. 

 

Ну тут іще таке питання. Фасад буду пізніше утеплювати. Якось кабель зашивати утеплювачем мені не дуже подобається. Та й думаю не помішає можливість його заміни без руйнування облицьовки. В чому краще його провести? В гофрі? Чи краще кинути якусь пластикову трубу на іасад і в неї запустити кабель? 

Змінено користувачем Reiter
0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, Reiter написав:

Так як до електрокотла треба кидати нормальний кабель,

А больше ни где не нужно? :D

, Reiter написав:

Щитова з автоматами в гаражі то не зручно. Вирішив зробити щитову в підвалі

Щитовая должна быть в самом доступном месте!!!

В отдалённых помещениях я поставил дополнительные щитки, ну это как говорится на ваш розсуд. 

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
7 годин тому, Stebium1 написав:

А больше ни где не нужно? :D

Щитовая должна быть в самом доступном месте!!!

В отдалённых помещениях я поставил дополнительные щитки, ну это как говорится на ваш розсуд. 

Ну по всій хаті розводка мідним одножильним дротом. Приблизно 1,5 кв - точно не міряв. Наче як норм :)

 

Але найпотужніші споживачі будуть в підвалі і на кухні. 

 

На рахунок щитка, то там доволі зручно має бути і не на видному місці. 

 

Вирішив поки кинути по фасаду чистий кабель, без труб і т.д. Доберусь до утеплення - буде видно в чому його пропустити. 

 

 

 

 

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, Reiter написав:

Ну по всій хаті розводка мідним одножильним дротом. Приблизно 1,5 кв - точно не міряв. Наче як норм :)

 

Але найпотужніші споживачі будуть в підвалі і на кухні. 

 

На рахунок щитка, то там доволі зручно має бути і не на видному місці. 

 

Вирішив поки кинути по фасаду чистий кабель, без труб і т.д. Доберусь до утеплення - буде видно в чому його пропустити. 

 

 

 

 

 

Проблема пропуску кабелю через фасад полягає як мінімум в двух аспектах - все те що торчить зі стіни попадає під опади (дощі, сніг) і сонце. Відповідно труба може сама забруднюватись або ржавіти і давати негарні потоки бруду по фасаду. В чому пропустити через стіну - я для себе знайшов доволі непоганий варіант - металопластикова труба для води. Вона не ржавіє, відповідно не дає потоків ржі по фасаду, гнучка, але добре тримає задану форму ( на відміну від іншого непганого варіанту - звичайної поліетиленової труби ), в принципі стійка до сонця як показав досвід. Звичайна гофра на сонці повністю розсипається за кілька років без сліду - смислу ставити гофру взагалі ніякого. Недолік - горюча. Інший гарний варіант, це нержавіюча тонкостінна труба або такі як газові гофровані трубки з нержавійки. Якщо естетика не хвилює - то або просто сталева труба ( але ржавіє, потоки), або поліетиленова труба, але вона дуже горюча і я не пам'ятаю чи дозволена вона по ПУЕ. Інтернет кабель я завів саме через металопластикову трубку - сподобалось.  

1

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, Reiter написав:

Ну по всій хаті розводка мідним одножильним дротом. Приблизно 1,5 кв - точно не міряв.

1.5кв для кухни, нормально? Ну-ну!

 

, Reiter написав:

На рахунок щитка, то там доволі зручно має бути

Удобно, это где в шаге доступности, там удобно, а там куда надо бежать если, что-то случилось, это беда!

Щиток это не только распределение по потребителям, это ещё и безопасность.

Змінено користувачем Stebium1
0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, jenkins написав:

 

Проблема пропуску кабелю через фасад полягає як мінімум в двух аспектах - все те що торчить зі стіни попадає під опади (дощі, сніг) і сонце. Відповідно труба може сама забруднюватись або ржавіти і давати негарні потоки бруду по фасаду. В чому пропустити через стіну - я для себе знайшов доволі непоганий варіант - металопластикова труба для води. Вона не ржавіє, відповідно не дає потоків ржі по фасаду, гнучка, але добре тримає задану форму ( на відміну від іншого непганого варіанту - звичайної поліетиленової труби ), в принципі стійка до сонця як показав досвід. Звичайна гофра на сонці повністю розсипається за кілька років без сліду - смислу ставити гофру взагалі ніякого. Недолік - горюча. Інший гарний варіант, це нержавіюча тонкостінна труба або такі як газові гофровані трубки з нержавійки. Якщо естетика не хвилює - то або просто сталева труба ( але ржавіє, потоки), або поліетиленова труба, але вона дуже горюча і я не пам'ятаю чи дозволена вона по ПУЕ. Інтернет кабель я завів саме через металопластикову трубку - сподобалось.  

От на чорну водопровідну й дивлюся. Вона дешевше гофри виходить. Кабель в мене нг (не підтоимкє горіння). А труба буде закрита утеплювачем. Питання в тому якого розміру вона має бути? Тобто скільки вілтного простору має бути між кабелем і трубою. 

Змінено користувачем Reiter
0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, Stebium1 написав:

1.5кв для кухни, нормально? Ну-ну!

 

Удобно, это где в шаге доступности, там удобно, а там куда надо бежать если, что-то случилось, это беда!

Щиток это не только распределение по потребителям, это ещё и безопасность.

Та ж я писав, що на кухню кину окремі розетки для потужних споживачів. А ті що є (1,5 кв) спокійно витримають усілякі блендери, міксери та іншу дрібноту.... 

 

З врахуванням розмірів будинку, де б я його не розмістив, то близько не буде :D

 

Але в пілваоі біля сходів виходить найоптимальніша точка для швидкого доступу. 

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах

Ще маю декілька питань по автоматах та розводці в щитку. 

 

1) Для електрокотла (3ф) краще поставити 4 полюсний автомат? 

 

2) Як краще підключати дроти в автомат? Вони одножильні. Без нічого чи все ж краще опресувати плаский накінечнмк для автомату? 

 

3) Якщо з накінечниками, то як розвести фази до інших автоматів? Адже декілтка таких накінечнмків банально не влізе? Чи краще робити окремі з'єднання і вже від них пускати до автоматів? 

 

4) Якщо окремі з' єднання, то вийде їх (з'єднань) більше ніж аби дроти з' єднувались в автоматі. Але так наче зручніше. Тоді як їх краще з'єднати? Найдешевше через накінечники і болти. Але тоді треба якісь окремі коробки для цього діла в щитку розміщати, щоб ці з'єднання були ізольованими

Змінено користувачем Reiter
0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах

Ставте крос модуль.

1_shina_p0650004-500x500.jpg

1

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, domyra написав:

Ставте крос модуль.

1_shina_p0650004-500x500.jpg

Дякую. А в нього підключати просто дріт чи краще через обжимну клему (накінечник)? 

Змінено користувачем Reiter
0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах

Якщо моноліт то непотрібно. багатожил обовязково обжимати.

Змінено користувачем domyra
0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, Reiter написав:

Але в пілваоі біля сходів виходить найоптимальніша точка для швидкого доступу.

по темному навпомацки по сходам і в підвалі точно буде зручно "швидкий доступ" ?

бо щиток частіше всього потрібен коли пропало світло

, Reiter написав:

Якщо з накінечниками, то як розвести фази до інших автоматів? Адже декілтка таких накінечнмків банально не влізе? Чи краще робити окремі з'єднання і вже від них пускати до автоматів?

тут не зрозумів, що ви маєте на увазі?

автомати під'єднуються послідовно гребінкою

є в продажу і однофазні і трифазні, але можна і з дроту зігнути

наприклад на перший атомат в ряду завели провід, а далі гребінка на остачу автоматів в ряду

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, Serbond написав:

по темному навпомацки по сходам і в підвалі точно буде зручно "швидкий доступ" ?

бо щиток частіше всього потрібен коли пропало світло

Не бачу проблеми кинути аккум, реле та світдодіодне аварійне освітлення. Чи може в якійсь іншій частині будинку вночі без електроенергії буде не навпомацки? :)

 

, Serbond написав:

тут не зрозумів, що ви маєте на увазі?

автомати під'єднуються послідовно гребінкою

є в продажу і однофазні і трифазні, але можна і з дроту зігнути

наприклад на перший атомат в ряду завели провід, а далі гребінка на остачу автоматів в ряду

Мав на увазі чи отак послідовно автомати пвдключати чи краще вивести на кожен автомат окремо дріт від однієї точки через той же крос модуль, який радили вище

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
2 години тому, Reiter написав:

От на чорну водопровідну й дивлюся. Вона дешевше гофри виходить. Кабель в мене нг (не підтоимкє горіння). А труба буде закрита утеплювачем. Питання в тому якого розміру вона має бути? Тобто скільки вілтного простору має бути між кабелем і трубою. 

 

розмір труби по відношенню до кабелю прописаний в нормативах, по пам'яті щось біля 35% простору повинно бути пустим. 

1

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах

Поки що буде отака схема підключення. 

 

Пізніше додам контур заземлення. 

 

Заведу в будинок через крос модуль, а далі на групи автоматів. В подальшому додасться окремі гілки для кухні, бойлера, теплового насоса, майстерні в підвалі та ін. 

 

Питання:

1) чи потрібен автомат в щитовій будинку перед крос модулем? 

 

2) де правильно буде встановити реле пріоритету для котла? 

IMG_20231214_210425.jpg

Змінено користувачем Reiter
0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах

Потрібно перед кросом автомат щоб навіть банально відключити.  щось підєднати. відєднати.

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, domyra написав:

Потрібно перед кросом автомат щоб навіть банально відключити.  щось підєднати. відєднати.

Ну з точки зору зручності так, але можна відключити на ввідному автоматі. 

Тобто автомат перед кросом виключно для зручності чи є якісь іще фактори? 

Змінено користувачем Reiter
0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах

Далеко ввідний автомат?

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах

Ще бачу по схемі після ввідного автомата гараж.потрібно однозначно.

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, domyra написав:

Далеко ввідний автомат?

Надворі, на гаражі. Кабель від ввідного автомата, до щитової 40м

, domyra написав:

Ще бачу по схемі після ввідного автомата гараж.потрібно однозначно.

Ну в гаражі буде своя щитова

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах

Яб рекомендував в гаражі свій автомат до хати тож окремий.

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, domyra написав:

Яб рекомендував в гаражі свій автомат до хати тож окремий.

Ну ок, але я планую в майбутньому збільшувати потужність до 30 кВт. 

 

Якщо я одразу поставлю зараз автомати на 50а. Зараз виконуватимуть роль чисто як вимикачі. Просто не хочу зараз ставити 25, а потім міняти

1

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
6 годин тому, Reiter написав:

Кабель в мене нг (не підтоимкє горіння). А труба буде закрита утеплювачем. Питання в тому якого розміру вона має бути? Тобто скільки вілтного простору має бути між кабелем і трубою.

Поліетилен горить. Сильно, швидко і добре. Наші нормативи, здається, не дозволяють.
Та десь в Канаді, наприклад, було б абсолютно начхати на матеріал труби, в якій проходить кабель.

По простій причині - переріз кабелю вибирається таким, що має спочатку спрацювати запобіжна арматура, а потім вже грітись кабель.
Наприклад - у вас стоять автомати на 25А з буковкою "С". Це значить, що максимальний струм, який вони пропускають без відключення, 25А. А струм миттєвого розімкнення - 200А. Так от кабель потрібно вибирати таким, що витримує 200А протягом певного короткого часу без його пошкодження. Цей параметр на дроти інколи вказується як 1-хвилинний максимальний струм.

Частіше вказується 1 секундний струм. Наприклад для АВВГ 4х10 односекундний струм - 700А. А номінальний 46А. Тобто що по номінальному в 25А, що по КЗ - 200А, які повинні забезпечити автомати, кабель проходить з добрячим запасом.

Це значить, що маючи кабель АВВГ 4х10 з максимальним струмом в 700А я б передбачав захист автоматами на струм не більше 40А. Менше - краще. Але не більше, тому що 40х8=320, 700/2=350, 320 поряд з 350, значить кабель гарантовано витримує струм КЗ вдвічі більший, ніж струм миттєвого розімкнення автоматичного вимикача. Що, по ідеї, норм. А от 50А автомат - 50х8=400>700/2, тобто двохкратного запасу по КЗ вже нема, та й номінальний в 46А дещо перевищується.

По діаметру труби - я б дивився не на нормативи, а на те, щоб кабель можна було в трубу запхати, а потім за потреби - витягти. Бо якщо витягати ви його не збираєтесь ніколи - навіщо тоді труба? Для захисту? Від чого?

Діаметр СІП 4х16 десь 18мм (умовних, бо він не круглий). Тож в 25-ту трубу він запхається. А в 20-ту - хіба що "з вазеліном" і матюками.

 

Все що написав вище - не спирається на жодні стандарти чи норми, крім параметрів кабелю і автоматичних вимикачів. І основано на власному досвіді і переконаннях.

Змінено користувачем break
1

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, Reiter написав:

я одразу поставлю зараз автомати на 50а.

Якщо ви ставите такі автомати, то до них має бути підключено кабель перерізом не менше 16кв.мм. І якщо десь цей кабель буде приєднано до тоншого - повинні стояти там відповідні автомати.

Взагалі, що для себе, що коли я щось підключав людям чи рекомендував їм обв'язку, я керувався наступним -

наприклад, мідний провід перерізом 2,5кв.мм. витримує струм, залежно від способу прокладки і кількості жил в кабелі, по таблиці від 25 до 44А. Найменша цифра - 25. Найближчий струм автоматичного вимикача - 25А. Значить беремо на сходинку менше, 16А. І спимо спокійно.

Відповідно для міді 4кв.мм - 25А автомат, бо найближчий до 38А - 32, а беремо мінус 1 сходинка у номіналах автоматичних вимикачів.

Для алюмінію 10кв.мм - 32 (бо найменший максимальний 42А, 40 мінус сходинка)

Алюміній 16кв.мм - 40А (хоч максимальний і типу 60А) але якщо що, то і 50А нормально. Бо у СІП 4х16 максимальний 70А, а отже  найближчий автомат 63А.

Ну і т.д.

Змінено користувачем break
0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах
, break написав:

 

По діаметру труби - я б дивився не на нормативи, а на те, щоб кабель можна було в трубу запхати, а потім за потреби - витягти. Бо якщо витягати ви його не збираєтесь ніколи - навіщо тоді труба? Для захисту? Від чого?

Діаметр СІП 4х16 десь 18мм (умовних, бо він не круглий). Тож в 25-ту трубу він запхається. А в 20-ту - хіба що "з вазеліном" і матюками.

 Та я сподіваюсь що він там житиме вічно, але про всяк випадок хочу мати можливість заміни :)

 

, break написав:

Якщо ви ставите такі автомати, то до них має бути підключено кабель перерізом не менше 16кв.мм. І якщо десь цей кабель буде приєднано до тоншого - повинні стояти там відповідні автомати.

Так в мене від лічильника до щитової і йтиме 16 кв

0

Поділитися повідомленням


Посилання на повідомлення
Поділитися на інших сайтах

Створіть акаунт або увійдіть для коментування

Ви маєте бути користувачем, щоб залишити коментар

Створити акаунт

Зареєструйтеся для отримання акаунта. Це просто!


Зареєструвати акаунт

Увійти

Вже зареєстровані? Увійдіть тут.


Увійти зараз

  • Зараз на сторінці   0 користувачів

    Немає користувачів, які переглядають цю сторінку